top of page

Læring i det almenmedicinske miljø er et planlægningsværktøj for dig, der skal arrangere en læringssituation.

Her finder du et planlægningsværktøj for dig, der skal arrangere en læringssituation, fx hvis du skal holde et oplæg, tilrettelægge et efteruddannelsestilbud eller en DGE-workshop, eller hvis du administrerer og støtter i forbindelse med forskellige læringsaktiviteter. Formålet med værktøjet er at fremme, at deltageren bringer viden fra en læringssituation i anvendelse. Værktøjet er baseret på litteratur om transfer, altså hvordan man overfører viden fra en læringssituation til praktisk anvendelse, og VIDs erfaringer med at tilrettelægge forskellige slags læringsaktiviteter i det almenmedicinske miljø.


 

Forventningsafstemning

Klare og tydelige læringsmål styrker læring


Forventningsafstemning om form, indhold og læringsmål giver et godt udgangspunkt for læring, fx i en kursusbeskrivelse



Undervisere

Inddrag en person med erfaring i undervisningsfeltet, som også har god indsigt i deltagernes perspektiv

Støttemateriale med råd og tricks til at tilrettelægge undervisning kan være hjælpsomt, fx ved regionale efteruddannelses- og DGE-tilbud


Metoder i undervisningen

Aktiv inddragelse af deltagerne giver et godt udgangspunkt for læring og transfer

Tilrettelæg din undervisning med udgangspunkt i en konkret case fra deltagernes praksis, især når det bliver kompliceret

Systematisk fokus på praktisk anvendelse kan give deltagerne ideer til nye tiltag i deres praksis, fx i klinikken

Selv et enkelt og kort format kan motivere til yderligere læring, fx ved formidling af forskningsresultater


Beslægtede ressourcer


Hvem kan gøre mig klogere?

Hvordan kan de det?

Hvor skal jeg lede?

PLO-E’s Kursusleder Håndbog

De senere år har PLO-E særligt arbejdet med at sætte fokus på effekt af efteruddannelse. Her kan du læse mere om transferprojektet og se hele kursuslederhåndbogen, der er delt op i afsnit efter emne.

VIDs materiale ”Få mere ud af efteruddannelse”


Nord-KAPs idekatalog

I dette katalog kan du finde inspiration til aktiviteter før, under og efter en læringssituation, der understøtter at deltagerne overfører viden til praktisk anvendelse. 

Bjarne Wahlgren, Transfer i VEU – Tolv faktorer der sikrer, at man anvender det, man lærer.

Publikationen viser, hvordan man får et godt kompetenceforløb.

Wahlgren og Aarkrog, Transfer – Kompetence i en professionel sammenhæng.

Bogen forklarer kompetence i en professionel sammenhæng.


Wahlgren: Transfer - Transformation af læring fra undervisning til anvendelse

I denne artikel beskriver Bjarne Wahlgren, hvad transfer er, og hvordan den er en del af kompetenceudviklingen.


 

Referencer



  1. Burke-Smalley, Lisa & Hutchins, Holly. (2007). Training Transfer: An Integrative Literature Review. Human Resource Development Review. 6. 263-296. 10.1177/1534484307303035. 

  2. Bransford, J. D., Brown, A. L., & Cocking, R. R. (Eds.). (2000). How people learn - brain, mind, experience, and school. Washington, D.C.: National Academy Press. 

  3. Machin, M. A., & Fogarty, G. J. (2003). Perceptions of training-related factors that influence learning transfer. International Journal of Training and Deve-lopment, 6(1), 36-48. 

  4. Nijman, D.-J. J. M., Nijhof, W. J., Wognum, A. A. M., & Veldkamp, B. P. (2006). Exploring differential effects of supervisor support on transfer of training. Journal of European Industrial Training, 13(7), 529-549. 

  5. Clark, C. S., Dobbins, G. H., & Ladd, R. T. (1993). Exploratory field study of training motivation. Group & Organization Management, 18(3), 292-307. 

  6. Rebecca Grossman and Eduardo Salas, The transfer of training: what really matters, (2011), International Journal of Training and Development 15:2, 103-120 

  7. Brethower, D. M. (2001). Invited reaction: Posttraining interventions to enhance transfer. Human Resource Development Quarterly, 12(2), 121-125. 

  8. Richman-Hirsch, W. L. (2001). Posttraining interventions to enhance transfer: The moderating effects of work environments. Human Resource Development Quarterly, 12(2), 105-121. 

  9. Lim, D. H., & Morris, M. L. (2006). Influence of trainee characteristics, instructional satisfaction, and organizational climate on percieved learning and training transfer. Human Resource Development Quarterly, 17(1), 85-115. 

  10. Taylor, M. T., Ayala, G. E., & Pinsent-Johnson, C. (2009). Understanding learning transfer in employment preparation programmes for adults with low skills. Journal of Vocational Education and Training, 61(1), 1-13. 

  11. McLean. Case-Based Learning and its Application in Medical and Health-Care Fields: A Review of Worldwide Literature. Journal of Medical Education and Curricular Development 2016:3 39–49 doi:10.4137/JMECD.S20377. 

  12. Bouchonville MF, Myaskovsky L, Leyva YL, Erhardt EB, Unruh ML, Arora S. Clinical Outcomes of Rural Patients with Diabetes Treated by ECHO-Trained Providers Versus an Academic Medical Center. J Gen Intern Med. 2024 Jul 9. doi: 10.1007/s11606-024-08925-1. Epub ahead of print. PMID: 38980465. 

bottom of page