top of page

Projektstyring og samarbejde om kvalitets- og efteruddannelsesprojekter i det almenmedicinske miljø

Her finder du et planlægningsværktøj for dig, der skal planlægge og drive kvalitets- og efteruddannelsesprojekter i det almenmedicinske miljø, fx hvis du skal lave et auditprojekt, samarbejdsprojekter eller udvikling og udbredelse af materiale.

Formålet er at dele VIDs erfaringer med kvalitets- og efteruddannelsesprojekter på tværs af det almenmedicinske miljø. Folderen er baseret på litteratur om projektstyring og samarbejde samt udvalgte erfaringer med at drive VIDs initiativer om kvalitet og efteruddannelse i det almenmedicinske miljø, fx Undervisningspakken om attestsamarbejde, Implementering af forløbsbeskrivelser, Få mere ud af efteruddannelse og Bestil en forsker.

 

Planlægning

Fokuser aktivt på brugen af ny viden i praksis i projektstyring af efteruddannelsesaktiviteter, for, at deltagerne får nye idéer til tiltag i klinikken.

Nye efteruddannelses- og kvalitetstilbud kan tage tid at implementere. Derfor er det vigtigt at prioritere tiden til en fokuseret indsats og være tålmodig.


Dialog og forventningsafstemning i projektgruppen

Grundige drøftelser og forventningsafstemning af formål og indhold i projektgruppen giver ejerskab og skaber mening for alle involverede samt sikrer, at alle arbejder henimod samme mål.

Mål, indhold og rammer skal beskrives, så det er let for alle i projektgruppen at afkode, hvad samarbejdet handler om.


Samarbejde

Involvering og deltagelse af samarbejdspartnere på tværs af sektorer er afgørende for kvalitetsudvikling, der involverer flere aktører.

Lydhørhed og nysgerrighed overfor alle aktører i et samarbejde øger forståelse for deres vilkår. [12]

Netværk skaber bevidsthed om øvrige aktørers opgaver, forudsætninger og mål, hvilket kan fremme samarbejde. [14, 15]


 

Beslægtede ressourcer


Hvem kan gøre mig klogere?

Hvordan kan de det?

Hvor skal jeg lede?

VIDs materiale ”Få mere ud af efteruddannelse”


DSKS’ Kvalitetsguide



 

Referencer


  1. Wahlgren B. Transfer in adult and further education - twelve factors to ensure you apply what you learn. . 2013. 

  2. Blume, B. D., Ford, J. K., Baldwin, T. T., & Huang, J. L. (2010). Transfer of Training: A Meta-Analytic Review. Journal of Management, 36(4), 1065-1105. https://doi.org/10.1177/0149206309352880 

  3. Burke, L., & Hutchins, H. (2007). Training Transfer: An Integrative Literature Review. Human Resource Development Review, 6, 263-296. https://doi.org/10.1177/1534484307303035  

  4. Ibsen et al. “We don’t need no education” – a qualitative study of barriers to continuous medical education among Danish general practitioners BMC Medical Education (2023) 23:450 https://doi.org/10.1186/s12909-023-04432-9 

  5. Ibsen et al. Barriers for continuous medical education: cross-sectional questionnaire study among danish general practitioners, BJGP Open, 2024, https://doi.org/10.3399/BJGPO.2023.0228  

  6. Hayat, Matthew J.. Understanding Statistical Significance. Nursing Research 59(3):p 219-223, May 2010. | DOI: 10.1097/NNR.0b013e3181dbb2cc 

  7. Sharma H. Statistical significance or clinical significance? A researcher's dilemma for appropriate interpretation of research results. Saudi J Anaesth. 2021 Oct-Dec;15(4):431-434. doi: 10.4103/sja.sja_158_21. Epub 2021 Sep 2. PMID: 34658732; PMCID: PMC8477766.  

  8. Weller J, Boyd M, Cumin D. Teams, tribes and patient safety: overcoming barriers to effective teamwork in healthcare Postgrad Med J 2014;90:149–154. 

  9. Weick KE. Making sense of the organization.: (The impermanent organization). Vol 2. Wiley-Blackwell; 2009.  

  10. Weick K. Making sense of the organization. Wileyblackwell; 2001.  

  11. Eið RC, Strøyer de Voss S, Wilson P, Overbeck G. Collaboration between general practitioners and health visitors about children of concern in Denmark: a qualitative study. J Interprof Care. 2024 May 30:1-9. doi: 10.1080/13561820.2024.2357118. Epub ahead of print. PMID: 38813754. 

  12. Paulis SJC, Everink IHJ, Halfens RJG, Lohrmann C, Schols JMGA. Perceived quality of collaboration in dehydration care among Dutch nursing home professionals: A cross-sectional study. J Adv Nurs. 2022 Aug;78(8):2357-2366. doi: 10.1111/jan.15149. Epub 2022 Jan 3. PMID: 34981564; PMCID: PMC9545722. 

  13. Brygger Venø L, Pedersen LB, Søndergaard J, Ertmann RK, Jarbøl DE. Challenges in the cross-sectoral collaboration on vulnerable pregnant women: a qualitative study among Danish general practitioners. BMC Prim Care. 2022 Jul 26;23(1):187. doi: 10.1186/s12875-022-01773-0. PMID: 35883047; PMCID: PMC9327288. 

  14. Jabbar S, Noor HS, Butt GA, Zahra SM, Irum A, Manzoor S, Mukhtar T, Aslam MR. A Cross-Sectional Study on Attitude and Barriers to Interprofessional Collaboration in Hospitals Among Health Care Professionals. Inquiry. 2023 Jan-Dec;60:469580231171014. doi: 10.1177/00469580231171014. PMID: 37162170; PMCID: PMC10184235. 

  15. Trusch B, Heintze C, Petelos E, Dini L. Collaboration amongst general practitioners and gynaecologists working in primary health care in Germany: a cross-sectional study. Prim Health Care Res Dev. 2021 Sep 15;22:e42. doi: 10.1017/S1463423621000165. PMID: 34521498; PMCID: PMC8444271. 

  16. Basia Belza, Mary Altpeter, Matthew Lee Smith, Marcia G. Ory, The Healthy Aging Research Network: Modeling Collaboration for Community Impact, American Journal of Preventive Medicine, Volume 52, Issue 3, Supplement 3, 2017, Pages S228-S232, ISSN 0749-3797, https://doi.org/10.1016/j.amepre.2016.09.035. 

  17. Petrescu-Prahova M, Belza B, Leith K, Allen P, Coe NB, Anderson LA. Using Social Network Analysis to Assess Mentorship and Collaboration in a Public Health Network. Prev Chronic Dis. 2015 Aug 20;12:E130. doi: 10.5888/pcd12.150103. PMID: 26292061; PMCID: PMC4565512.  

bottom of page